Рецензија класичног филма: Ошамућени и збуњени бразде са духом бесмртности

Класик Ричарда Линклејтера из 1993. дефинисао је еру за оне који су је живели и која им је подједнако недостајала.

Све што кажем је да ако икада почнем да их називам најбољим годинама свог живота, подсети ме да се убијем.

Размислите о овоме на тренутак: прошло је дуже од објављивања Ошамућен и збуњен до сада него што је било између приказивања филма пре 25 година ове недеље и времена у које је смештен. За публику 90-их и надаље, Ошамућен и збуњен је више од једне од великих тинејџерских комедија, иако апсолутно јесте. Такође је вероватно подједнако утицајан као и свако уметничко дело у утицају на начин на који их модерна публика која није била ту током 1970-их памти. То је део лексикона поп културе који је постигао утицај већи од себе, док је истовремено дефинисао комедију за дружење, а истовремено је био један од најлакших примера форме.

Али предуго бити поетичан значи гледати мимо онога што је направљено Ошамућен и збуњен тако симпатичан током времена, више од свега: део живота, свакодневна заједничкост његовог тона, приче и снимања филма. Праћење доРицхард ЛинклатерПовољан деби из 1991 Слацкер , Ошамућен и збуњен узео је ексцентричност тог филма из Остина и вратио сат на средину 70-их, пре него што је технологија постала свеприсутна и Џими Картер је потврдио бриге Америке у вези са неизвесном будућношћу нације. Линклејтеров филм повремено отвара врата спољашњем свету, али то је само на периферне начине, оне који су важни у средњој школи. Алфа мушка окрутност. Сексуални очај и анксиозност. Бриге о неспознатљивој будућности која ће неизбежно прогутати прелепу садашњост. Такође се ради о смешним, напаљеним, срамотним, незаборавним стварима које се дешавају између свега тога, али то је ту и сваким даном се увлачи мало више.

Али прво, то је 1976. Пре разних изгредника од Ошамућен и збуњен идите да крстарите улицама, баците се на поштанске сандучиће и не заборавите да славите гомилу робовласника, аристократских белих мушкараца који не желе да плате порез 4., последњи је дан школе. Линклејтеров филм без даха урања у њега од овог тренутка, никада не заустављајући се због сивих заплета или мешања одраслих (њих једва да постоје у овом Остину) на путевима ка нигде посебно, са правим мелодијама и правим пупољцима. ДодатноМожете га узетиСлов Риде постаје америчка национална химна опуштања и пушења џоинта захваљујућиВилеи ВиггинсУ последњем тренутку на екрану, успутно слушање савременог класичног рок радија ће зацементирати колико је филмова укорењено у националну свест захваљујући Линклејтеру.Алице Цоопер,Боб Дилан,Аеросмитх,Петер Фрамптон,Стеве Миллер, и гомила других бендова успели су да премосте први велики генерацијски јаз преко Линклејтера чинећи их универзалним и ванвременским.

Та безвременост се преноси на филм у целини. Није случајно да се неке од најзапамћенијих размена из филма испоручују док крстаре градом у потрази за нечим да се раде, или лутају испред разних места за ноћни живот, продавница пића и средњих школа. Ошамућен и збуњен , на свој неуредан начин, хвата једну од ствари која свим људима заправо највише недостаје код младости: способност да будете потпуно бесциљни, барем ту и тамо, без икаквих последица. Постоји дух бесмртности који иде руку под руку са младости, идеја да је седење позади у ауту свог пријатеља и свирање неких мелодија и зајебавање једнако велико и важно колико ће живот икада постати. То је нетачно на већину начина, и није мудро заглавити се на том месту како време пролази, али увек жудите за тим чак и када знате да је недостижно. Као и већина Линклејтерових најбољих радова, филм је дубок по томе што је намерно скроман. Искрено је без глупости, искрено без злочести, оптимистично без заборава колико тешка будућност може бити. Живот не може заувек остати овакав, али никада више неће бити овако лако.

Оно што је најважније, филм такође подсећа да живот није тако лак с времена на време, било да је у ружичастом (Јасон Лондон) откриће да људи који имају очекивања и захтеве од њега неће завршити са средњом школом, или са момцима попут О’Баниона (Бен Аффлецк) који је рано достигао врхунац и неће бити довољно луцидан да то схвати много година. Линклејтеров сценарио јасно зна ко су хероји и зликовци, али не осуђује нужно ниједног од њих. Сваки лик у великом Линклејтер филму има суптилан унутрашњи живот, и Ошамућен и збуњен одваја се од толико клишеираних средњошколских прича о сукобу друштвених касти тако што се у малим случајевима задиркује те животе.

Разговор са људима који воле Ошамућен и збуњен је као да их гледате како раде кроз Роршахов тест. Нуди тако широк спектар личности да сваки члан публике повезује са својим аспектима, од несигурног Мича (Вигинс) до Вудерсона (Маттхев МцЦонаугхеи), шармер који из сата у сат све упадљивије прераста у тексашко сагоревање. Ипак, такође пружа свој сићушни екосистем са тако искреном љубављу да не можете а да не будете заведени свим тим, чак и грубим деловима или онима непријатним. Свако има свој омиљени део, јер свако може да нађе бар делић себе у некоме, негде унутра Д задивљен и збуњен . На крају крајева, то је искуство америчког тинејџера у микрокосмосу. Сви смо једноставно морали или морамо да наставимо да живимо. Л-И-В-И-Н.