Рецензија филма: Експеримент у затвору у Станфорду

Истинита прича која нас изазива у нашим сопственим могућностима.

Напомена: Ова рецензија је првобитно објављена у јануару 2015. као део нашег извештавања оСунданце Филм Фестивал.

Сунданце цос 2 819 је урадио лошу ствар. 819 је урадио лошу ствар. 819 је урадио лошу ствар...

Године 1971. др Филип Зимбардо је одржао експеримент у подруму Логан Хол универзитета Станфорд, где се налазио одељење за психологију. Експеримент је био да се види шта ће се десити након што студенти добровољци буду додељени да играју или улоге затворског чувара или затвореника, студија која је требало да траје две недеље само да би се завршила много раније. Резултати су били шокантни, сам тест контроверзан, али на крају вредан.Кајл Патрик Алварез'нови филм добија назив студије, Затворски експеримент у Станфорду , и успева да створи расположење тако узнемирујуће, интензивно и уверљиво да је лако заборавити да гледамо филм упркос свим познатим лицима.

Филм почиње пројекцијом волонтера са Станфорда које држе асистенти др Зимбарда. Већина студената се чини заменљивим једни са другима — мушкарци, ране двадесете, пушачи, итд. Дефинишућа нит коју деле је њихова жеља да играју улогу затвореника за студију, јер како каже један волонтер, нико не воли чуваре. Ово доводи Зимбардо (Билли Црудуп) и његови помоћници ( Бесан човек ’сЈамес Цлоуди Фридаи Нигхт Лигхтс 'Гаиус Цхарлесглавни међу њима) да насумично одабере ко ће бити чувари, а ко затвореници, одлука која у великој мери утиче на остатак филма. Оно што следи је пример шта смо способни да урадимо када прихватимо неку улогу у друштву - да ли је та улога улога ауторитета када нам се једном додели одећа, сунчане наочаре и ноћни штапић, или улога потчињавања тако што нам се скину одећа, обукао дугачку спаваћицу и затворио у ћелију. Скоро исто толико је важно шта се дешава онима који су задужени за целу ситуацију, студирали или не.

У подруму кампуса, ходник је претворен у импровизовани затвор, са три ћелије у којима се налазе по три затвореника на једној страни и орманом (ака ћелија за задржавање) на другој страни. Нема прозора, а велика дрвена даска на крају ходника има изрезан круг који је довољно велик да стане кроз сочиво видео камере. Чуварима није дозвољено да врше било какву физичку акцију на затворенике, а сви верују да ће то бити најлакши начин да зараде 15 долара дневно који ће икада имати. У року од само једног дана, ово се показало као нетачна претпоставка.

Видимо да чувари постају све агресивнији и физички и психички. Главни међу њима се помиње као Џон Вејн (Мицхаел Ангарано), иначе нормалан студент који одлучује да преузме личност опаког јужног шерифа за студиј. Он лупа штапом на запањујући ефекат, захтева да затвореници запамте и понове своје затворске бројеве, и што је најважније, да се сви обраћају полицајцима са г. Иако је можда најмање физички насилан од девет чувара студије, некако се чини најбруталнијим. Све се своди на психологију ситуације.

Али то нису све игре ума. Један затвореник је оборен штапом, док је други везан сатима. Убрзо, чини се да одређени затвореници губе не само контролу над стварношћу, већ и осећај себе заједно са њом. Муд Тај Шеридан игра улогу 819, који је постао толико заробљен у улози затвореника да се ужасава да каже родитељима шта се дешава током Дана посетилаца. Шеридан са једнаким апломбом преноси и унутрашњу и спољашњу борбу, показујући се као један од најбољих младих глумаца који данас раде. Он је само један од изузетних у групи истакнутих, укључујући колегу-затвореника Езру Милера као 8612, који за неколико дана прелази из дрзавог у сломљеног. Ангарано, раније најпознатији по улози Младог Вилијама 2000-их Замало познат , је откриће као бесмислени и немилосрдни Џон Вејн нижи од многих својих затвореника, али успева да од прве речи стане изнад њих.

Одрасли у Затворски експеримент у Станфорду дају перформансе једнако моћне као и оне које играју волонтере. Црудуп је имао каријеру која није баш узлетела колико су многи мислили да ће после... Замало познат , али у Зимбарду, он је можда у свом најбољем издању свих времена. Зимбардо ни на који начин није чудовиште, већ доктор који верује да оно што ради може помоћи реформи затвора широм света. Прозивају га зато што нема све састојке потребне за означавање онога што сматра експериментом, већ неку врсту искривљене демонстрације. Због свог научног ума не може да види шта процес чини не само затвореницима и чуварима, већ и онима који воде пројекат.Нелсон Еллис( Права крв ) игра Џесија, Зимбардовог пријатеља и бившег затвореника из стварног живота који најбоље може да се повеже са оним што затвореници доживљавају, као и да реплицира како би се полицајац понашао током саслушања за условни отпуст. Елисово читање извештаја о потенцијалном условном слободи и узастопни вербални напад један је од најважнијих догађаја у филму.

Што се режије тиче, Алварез одлично користи ограничен простор који има за управљање камером, постављајући безброј снимака само неколико центиметара од лица оних који се проучавају. Он успева да створи још више клаустрофобије у окружењу које је већ опседнуто. Нема спољашње светлости која сија и нема приказаних сатова, тако да смо запрепашћени као и затвореници када откријемо колико се тога дешава само првог дана када се насловна карта за дан 2 појави на екрану. Алварез се игра са перцепцијом публике исто колико и професор са својим волонтерима.

Ако филм има било какве грешке, то је да нам даје подужи постскриптум који покушава да попуни празнине у нечему што није требало даље објашњење. Филм је могао да се заврши са праском, али се уместо тога завршава цвиљењем. Међутим, оно што долази пре је једноставно језиво. Затворски експеримент у Станфорду се заиста догодило, а филм изазива наше инхибиције тако што нас тера да се запитамо шта бих ја урадио